کد مطلب:223980 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

قصیده در مدح علی


آسمان و زمین و لیل و نهار

از وجود علی گرفت قرار



گر وجود علی نبود نبود

آسمان و زمین و لیل و نهار



هو سر الوجود و مصدر جود

لیس فی الدار غیره دیار



غیره من یصور الارحام

غیره من یقدر الاقدار



من نگویم علی خداست ولی

عشق با عقل دارد این گفتار



عشق گوید مگر كه نشنیدی

قول انی حقیقة الاسرار



عقل گفتا مگر نه خود فرمود

انا عبد لسید المختار



عشق گفتا كه واژه گونه مگو

قل هو الله واحد القهار



عقل گفتا كزین سخن بگذر

كه همه حیرتست این گفتار



سر جان را بپوش از جهال

راز دل را مگوی با اغیار



یافت در بندگی خداوندی

بنده باشد ولی خدا آثار



جان برقص آید از فضایل او

همچو شاخ گل از نسیم بهار



عالم از مدح او شود مشكین

خار و خس می شود چه عنبر بار



در دل هر كه نیست مهر علی

بی پدر هست و نام او بدكار



دل كه خالی بود ز صحبت او

خاك بهتر ز خنجر خوانخوار



با یكی باش فارغ از دو جهان

اول و دوم و سوم بگذار



رستگاری هما بهر دو جهان

در پناه علی بود هشدار



وقتی فاطمه بنت اسد خواست دست های علی را در قنداقه ببندد - بزبان فصیح گفت





[ صفحه 371]





ای مادر دست مرا نبند تا بسوی پروردگار باز باشد و از خدا حوائح خود را طلب كنم.



چرا بندی ای مادر این دست من

نظام دو گیتی است در شست من



نبودی گر این دست در روزگار

نگشتی جلال خدا آشكار



ستایش سزاوار این دست بود

كه دست آفرینش ستایش نمود



چو این دست نگرفته دستی قلم

بجز او نیارد وجود از عدم



باین دست زد نقش خورشید و ماه

از این دست بیرون شد این بارگاه



باین دست مشكل گشائی كنم

باین دست كار خدائی كنم



بقربان دست تو شیر خدا

كجا بودی اندر صف كربلا



ارتباط عوالم وجود



ارتباطی بی تكلیف بی قیاس

هست رب الناس را با جان ناس



حضرت امام رضا(ع) در این نامه ی كوتاه و رساله كه اسلام بی پیرایه و اصول عقاید و فروع دین را بیان می فرماید - ارتباط عالم تكوین و تدوین و تشریح را درس می دهد و علت غائی خلقت را اجرای این برنامه می داند می فرماید.

علت غائی آفرینش آوردن روح ملكوتی بالقوه انسان بعالم نامرئی و نشئه عالم طبع و تكاملی مادی آن از ذره و حركت جوهری آن از نفس جمادی وسیر تكاملی بنفس نباتی حیوانی تا انسان را بسر حد تكامل برساند همه این مراسم برای حصول بنتیجه كه اتصال انسان در آخرین نقطه قوس صعودی و قرب ربانی است و حصول این درجات و وصول باین مقام جز در اجرای برنامه تشریع میسر نیست پس باید نظام تشریع را برنامه تكامل انسانیت خواند.